Corona? Nee, doe mij maar een paasei-(land).

17 maart 2020 - Santiago, Chili

Zondagmiddag was onze grootste zorg wat we moesten koken op Paaseiland, omdat we erachter kwamen dat er geen keuken was. Vandaag was dat: ''Hoe komen we in godsnaam zsm in Nederland?''

Zondagavond: een appje ontvangen van ons appartement op Paaseiland met de vraag of we nog wel willen komen. We waren dat namelijk nog steeds wel van plan maar na wat research begonnen we toch te twijfelen. Wat nou als er geen vluchten meer terug gaan en eenzelfde situatie als in Europa uitbreekt? Zo'n afgelegen eiland lijkt een paradijs, maar in chaos en zonder levensmiddelen misschien niet de meest geschikte plek.
Eerst maar naar Santiago dan om daar nog even goed te informeren bij het hotel en vliegveld.

Maandag: eenmaal in Santiago aangekomen hoorden we al vermoedens over het sluiten van de grenzen van Chili (Argentinië had deze al voor een gedeelte gesloten), in het hotel bleek dat deze al over twee dagen zouden sluiten!
Na overleg met onze ouders werden we ons iets meer bewust van de situatie bij jullie in Nederland. Als dat hier ook gaat gebeuren dan is het echt geen vakantie meer voor ons, terug dan maar!
Geen vluchten te vinden voor woensdag - op woensdag zou dus de grens dicht gaan voor zowel inkomende als uitgaande personen (aldus de Chilenen). Nouja, dan kunnen we er niets meer aan doen en blijven we wel en wachten het af. Op straat merkten we er nog steeds niks van, dus hier zal het wel meevallen met de maatregelen.

Dinsdag: naar de ambassade voor informatie. Blijkt dat je hier niet zomaar naar binnen mag lopen voor hulp en we moesten bellen. Dus weer terug naar het hotel. De medewerker die we aan de lijn kregen, beantwoorde onze vragen verbaast: 'maar meneer, waar heeft u dan gehoord dat de grenzen dicht gaan? Bij ons is namelijk niks bekend'. Later bleek dat de informatie van de ambassade niet op de officiële site wordt gezet, maar alleen op facebook. VAAAAG!!
Wij dus maar de tas ingepakt en naar het vliegveld gegaan: daar zouden ze het toch moeten weten. Hier konden ze ons vertellen dat, zoals het er nu naar uitziet, er alleen geen mensen meer het land in mogen. Er uit kan nog wel. Wij dus snel naar de balie van KLM, waar al een superlange rij stond, maar: geen medewerker achter de balie. Nagevraagd en deze zou rond 13:00 komen (ook vaaaag!!!). Toen dus maar Daan z'n ouders gebeld of zij via internet het eerst volgende ticket konden boeken (hierbij wel rekening houdend met de plaats van de tussenstop, we willen natuurlijk ook niet op een nog vervelendere plek vast zitten). Uiteindelijk was zondag de eerste optie.

Afgelopen dagen zijn heel intens, verwarrend en vol twijfel geweest. Het is bizar hoe snel je focus en je plan kan veranderen van: chillen op een tropisch eiland, naar terug moeten keren van het ministerie Buitenlandse zaken. Het is nog steeds heel lastig te bevatten, maar onze reis is echt over. Komende zondag vliegen we - als alles goed gaat - weer terug naar Nederland. Het is fijn om straks weer thuis te zijn, maar heel lastig om te accepteren dat dat moet door een ziekte waarvan we hier eigenlijk niks van merken.

Het verslag van de overige weken zullen we binnenkort, met gepaste afstand, aan jullie vertellen. Nu is het tijd voor een welverdiend biertje!

1. Rianne:
    18 maart 2020
    Pff wat een gedoe, en heftig zo aan de andere kant van de wereld. Hopelijk hebben jullie ondanks alles toch nog een paar fijne dagen, en kunnen jullie zondag veilig thuis!
  2. Karin Wiering:
    18 maart 2020
    Lieverds, het is inderdaad zo; in de ban van Corona en waar doe je goed aan?
    Jullie hebben een goed besluit genomen, als je ziek wordt kan je beter thuis zijn.
    Wat een prachtige weken hebben jullie achter de rug! Ik heb genoten van de verhalen en hoop dat er nog wat gaat komen.
    Ceep calm, kisss
  3. Liesbeth:
    18 maart 2020
    Heejj schatjes, wat ontzettend jammer van jullie reis. Maar als het dan zo moet zijn, dan fijn dat jullie straks weer in de buurt zijn:) Goede vlucht terug!!
  4. Marjolein:
    18 maart 2020
    Gek hé, zo’n snel besluit. Was even een beetje hectisch. Maar goede beslissing.
    Ik sla jullie graag in mijn armen maandag. 🙅‍♀️
    Maar we houden wel het bagagekarretje ertussen. 🛒
  5. Sylvia:
    18 maart 2020
    Ach jee, wat een ongelooflijke pech....maar ja de pandemie treft velen. Fijn dat jullie tickets hebben kunnen bemachtigen . Blijf gezond En goede reis 🍀
  6. Marjolein:
    18 maart 2020
    Omdat de vluchten erg onzeker zijn is het toch nog gelukt om wederom om te boeken.
    Als alles doorgaat vliegen ze nu vanmiddag naar Brazilië. Van Brazilië hebben ze een rechtstreekse vlucht naar Amsterdam. Dus fingers crossed 🤞🏼 .